среда, 30. октобар 2013.

ШТА ЈЕ И КО ЈЕ ПАУШАЛАЦ?

Шта је то паушалац? Најједноставније речено паушалац је предузетник који не води пословне књиге и плаћа паушални порез по решењу Пореске управе у једнаким месечним ратама. Закон омогућава да не води пословне књиге које би му отежавале обављање делатности. Паушално могу бити опорезовани предузетници чији је укупан промет (укупан приход) до 6.000.000,00 динара у години дана. 

Паушалци се разврставају у 7 група, на основу којих се и плаћа паушални порез:

Прва група: носачи, чистачи обуће, сакупљачи лековитог биља, штоповање тканине, пресвлачење дугмади, поправка кишобрана, дуборесци, поткивачи, опанчари, јорганџије, стари занати, верски службеници и слични послови.

Друга група: фризери за мушкарце, часовничари, оптичари, фотокопирање, обућари, кројачи, бравари, печаторесци, скупљачи секундарних сировина узгајивачи цвећа, инкубаторска производња живине, извођачи музичких и других програма који немају статус естрадних уметника и слични послови.

Трећа група: аутомеханичари, аутолимари, вулканизери, молери, тапетари, фризер за жене, ТВ механичари, електричари, водоинсталатери, графичка делатности, хемијско чишћење, козметичке услуге, фотографи,видео клубови, трговина ван просторија, делатност чишћења станова и стамбених зграда и слични послови.

Четврта група: златари, каменоресци, пластичари, металостругари, пекари, послостичари, грађевинска делатности, столари, стаклоресци, модни кројачи, угоститељска делатност, ауто перионице и слични послови.

Пета група:  лекари, стоматолози, апотекари, ветеринари, преводиоци, тумачи, архитекте, физиотерапеути и слични послови.

Шеста група: адвокати

Седма група: таксисти, превоз путника комбијем, шлеп служба, превоз путника минибусом, превоз посмртних остатака, превоз путника аутобусом, превоз робе камионом и слични послови.

Полазна основица за висину паушалног пореза одређује се у односу на просечну месечну зараду по запосленом остварену у Републици(податак који објављује Републички завод за статистику) по групама делатности у следећим процентима од просечне зараде:
1) прва група
25%
2) друга група
50%
3) трећа група
75%
4) четврта група
150%
5) пета група
105%
6) шеста група
85%
7) седма група:
 
a) аутотакси
35%
b) превоз путника комби возила и минибусом
55%
v) шлеп служба
65%
g) превоз посмртних остатака
125%
d) превоз путника аутобусом  
165%
đ) превоз ствари и робе камионим:
 
- до 3 тоне носивости  
55%
- од 3 до 7 тоне носивости
70%
- од 7 до 12 тоне носивости
80%
- од 12 до 15 тоне носивости
90%
- од 15 до 18 тоне носивости
100%
- од 18 до 21 тоне носивости
110%
- од 21 до 24 тоне носивости
120%
- од 24 тоне носивости
130%

На одређивање висине паушалног пореза утучу још  и следећи услови:
1) градско подручје (општина седишта предузетника)
2) опремљеност радње са опремом за обављање делатности
3) број запослених радника
4)површина локала
5) старост предузетника (године живота)
6) старост предузетничке радње
7) пословна репутација предузетника

Рок за пријаву предузетника који обављају делатности из горе наведених група могу се пријавити за паушално опорезивање у року од 15 дана од дана оснивања или до 30. новембра текуће године за паушал у следећој. 

За пријаву на паушални порез треба поднети у Пореску управу следећу документацију:
2) Потрвда о ПИБ-у
3) Захтев за паушално опорезивање
4) М-а пријаву на социјално осигурање
5) Фотокопија личне карте предузетника
6) ОП образац (оверини потписи који се оверавају у суду или општини), може копија
7) копија депо картона банке
8) копија уговора са банком
9) уговор о закупу или копија  власничког  листа по основу кога се користи простор
10) ППДГ-1 пореска пријава (правилно попуњена, ако имате недоумица око попуњавања препоручујем да се обратите стучном лицу - књиговођи)

Паушалац не води пословне књиге(дневник, главну књигу) већ води само књигу паушалног опорезивања (КПО књига) која се  може се купити у свакој мало боље опремљеној књижари и оверава се код Пореске управе. У  КПО књигу се уписују само остварени приходи које паушалац оставари(износе са рачуна које је издао или  износ пазара које је оствари), од  документације треба само још да прикупи  рачуне које плаћа и да узме изводе из банке. 

Од  1.1.2014. године паушалци који обављају делатности рачуноводствених, књиговодствених и ревизорских послова, послова пореског саветовања, рекламирања и истаживања тржишта мораће да пређу на вођење књига и поднесу нове пореске пријаве за опорезивања по стварној добити (порез на приходе од самосталне делатности) до 31. јануара 2014. године. Предузетници који обављају делатност пословног саветовања или консалтинга и у 2013. години су били паушално опорезовани вероватно ће морати исто да пређу на вођење књига и стварно опорезивања (порез на приходе од самосталне делатности) и неће моћи да буду паушално опорезовани у 2014. години. То још није дефинитивно  чека се мишљење министарства финансија у вези тога. Оно што Вам ја могу рећи из праксе је да мом пријатељу Пореска управа Чукарица није одобрила паушално опорезивање. 

Ако имате нека питања, сугестије, коментаре стојим Вам на располагању. Пишите на већ познату  адресу  trbojevicmilan@knjigovodstvo-knjiskimoljac.rs
 
Ваш порески саветник,

уторак, 13. август 2013.

НЕКАДА ЈЕ ТО БИЛО БЕСПЛАТНО



Пре неко времена до мене је дошла слика једног фискалног рачина само тај фисклани рачин није био обичан. Фискални рачун је био издат од стране ГАК Народни фронт, а врста услуге које је била пружена је присуство супруга приликом прављења детета. Зар то није бесплатно? Када се супрузи прави дете Ваше присуство Вас ништа не кошта? Није ми ту нешто јасно... Ипак пошто се бавим порезима имам неке пореске недоумице. 


Прва која ми је интересантна како се држава бори против БЕЛЕ КУГЕ ако таква ствар није ослобођена ПДВ-а, а рецимо провизија банке је ослобођена? Није ли то мало нелогично? Ако већ није ослобођено од ПДВ-а зашто је онда опорезовано по општој стопи(која је раније била 18%, а данас је 20%)уместо по посебној стопи од 8%? Рачунари су опорезовани по стопи од 8% да ли су они битнији? Отворила се још гомила питања.

 Затражио сам мишљење министарства ако би се рачун платио са рачуна фирме која је у систему ПДВ-а има ли право да тај ПДВ призна као одбитни. Одговор је убрзо уследио, а мишљење објављујем у овом тексту:

Мишљење министарства о праву на одбитак ПДВ-а БР. ХХХХ2013: "Порески обвезник има право на одбитак ПДВ у рачуну који је добио од ГАК-а Народни фронт за присуство супруга при прављењу детета  ако испуњава следеће услове:
- то је радио из пословних разлога
-ако се роди мушко дете које ће бити наследник предузећа или радње
-ако није раније користио одбитак ПДВ по том основу
-ако је присуство прављењу детета  трајало до 16 минута и 35 секунди
-ако се дете роди у предвиђеном року (приложити као доказ лекарско уверење о термину порођаја)
-ако је мајка дала писмено одобрење оверено код надлежног органа за оверу
Ако су испуњени сви наведени услови порески обвезник може да користи ПДВ као одбитни.
Министарство финансија и привреде“

Надам се да сте се лепо насмејали пошто сам мало хтео да се нашалим на ову тему пошто сам све измислио једино је рачун стваран. Овим текстом сам хтео да скренем пажњу на неке нелогичности које се дешавају при писању закона не само из области пореза већ из других области друштвеног живота када се не сагледа реалност него се преписује закон какав се примењује у некој другој земљи без обзира да ли је он примењив или не. У конретном случају скрећем пажњу на БОРБУ ПРОТИВ БЕЛЕ КУГЕ које се опорезује.

Измене закона о ПДВ-у су омогућиле повраћај ПДВ-а на беби опрему што ће макар мало олакшати младим родитељима долазак највеће радости ако се изборе са папирологијом и успеју да поврате ПДВ. У будућим текстовима писаћу о поступку повраћаја ПДВ на беби опрему.
Поделите ово са пријатељима који су родитељи или који ће бити будући родитељи као вид подршке.

недеља, 28. јул 2013.

Ах ти порези - ПДВ



Мука сваког привредника су порези и све мистификације које прате разна пореска оптерећења. Почећемо од најчешће спомињаног можда и „најзлогласнијег“ ;Д  пореза, а то је ПОРЕЗ НА ДОДАТУ ВРЕДНОСТ или скрећено ПДВ.
ПДВ је уведен од 2005. године у Србији и предмет опорезимања ПДВ је промет добара и услуга. Од 2005. године па све до данас претпео је бројне измене, а сада ћу Вам појаснити појам ово „мистериозног“  пореза.

Порез на додату вредност – ПДВ је општи порез на потрошњу који се обрачунава и плаћа на испоруку добара и пружање услуга, у свим фазама производње и промета добара и услуга, као и на увоз добара.

Лице које се може бити ПДВ обвезник  је правно лице (предузеће), предузетник (радња), физичко лице или удружење грађана без обзира коју делатност обавља и без обрзира да ли ту делатност обавља у дужем или краћем периоду тј одређеном или неодређеном временском периоду.

Имамо две стопе ПДВ којим је промет добара и услуга опорезован:
                -општа стопа које износи 20% (раније 18%)
                -посебна стопа која износи 8%

Обавеза ПДВ настаје:
                -Када се наплати роба или услуга
                -Када се изврши промет робе или услуге
                -При увозу када царински орган обрачуна ПДВ
 
Када се роба или услуге извозе тај промет је ослобођен ПДВ односно тада се не обрачунава и не плаћа ПДВ. Поред тога постоје још ослобођања од ПДВ о којима ћемо неком другом приликом.

Пре свега да би сте били опорезова ПДВ-ом морате се пријавити да желите да плаћате ПДВ, а ако то не учитине неће бити ПДВ обвезник тј неће плаћати ПДВ. Обавезни сте да плаћате ПДВ и да се пријавите ако промет који остварите за годину дана прелази 8.000.000,00 динара, а ако је испод тога можете се добровољно пријавити. Пријава за ПДВ подносите Пореској управи на општини на којој је седиште предузећа, рaдње, удружења или месту становања akо је физичког лица у питању.

Што се тиче пореског периода када плаћате ПДВ он може бити месечни или тромесечни. Привредници који су у систему ПДВ-а зависно да ли ПДВ обрачунавају и плаћају месечно или тромесечно подносе пореску пријава на ПДВ до 15 у месецу за претходни месец и до 20 у месецу по истеку тромесечја. Примера ради када као месечни обвезник ПДВ подносите пријаву за месец  Јун 2013 за обрачун, предају и плаћање ПДВ имате рок до 15. Јула 2013 године, а када као тромесечни порески обвезник подносите пријаву за 2 тромесечје (01.04-30.06) рок за обрачун, предају и плаћање ПДВ је до 20. Јула 2013.

На крају пореског периода (месечног или тромесечног) обрачунава се ПДВ где се види разлика које може да буде позитнивна (ми дугујемо држави) и негативна (држава дугује нама). Када дугујемо држави имамо зависно од пореског периода рок до 15 или до 20 у месецу за плаћање,  а када држава дугује нама можемо да тражимо повраћај или да то пренесомо за будуће периоде. ПДВ који  на крају пореског периода настаје је разлика између улазног и излазног  ПДВ. Улазни ПДВ је ПДВ који је обрачунат у нашим набавкама и трошковима које плаћамо, а излазни ПДВ је ПДВ који је обрачунат у нашим излазни рачунима које издајемо нашим купцима, пазарима или и у рачунима и пазарима зависно да ли послујемо са физички или правним лицима или са једнима и дригима. Сликовито објашњење на слици како се обрачунава ПДВ кроз разне фазе и колико ПДВ-а плаћамо и ко га плаћа.

Ово је укратко шта је тај „мистериозни“ ПДВ можете писати на: trbojevicmilan@knjigovodstvo-knjiskimoljac.rs
или на ФБ налогу да бих у будућим текстовима могао да пишем о детаљима пошто је ово тек врх леденог брега о причe званој ПДВ. Такође све критике, похвале, сугестије можете упутити истим путем.

Ваш порески саветник

петак, 19. јул 2013.

Почетак...

Драги моји,

Ја сам Милан Трбојевић имам 22 године, тренутно сам студент 3 године једног приватног факултет (нема рекламе).

Тренирао сам активно ватерполо 10 године и мало више од тога и паралелно са тим у последњим годинама почео сам да се бавим порезима и књиговодством тачније у 3 године средње школе.

Радио сам у предузећу за пружање књиговодствених услуга Бизнис плус, Агенцији за привредне регистре - АПР, предузећу за пружање књиговодствих услуга Хаус оф акаунтинг, а пре годину дана основао сам предузеће под називом Књиговодство Књишки мољац које се бави пореским саветовањем и пружањем књиговодствених услуга које и данас постоји где сам запослен.

Данас је мој нови почетак... Почињем са стручним писањем о порезима, прописима, књиговодству и другим тема из сличних области које су неопходне за пословање сваког предузетника и предузећа.

На самом почетку желео бих да се захвалим својој породици на највећој подршци и свима који су уз мене и који су ме охрабрили да почнем са писањем, који су ми били подршка при оснивању предузећа и почетка самосталног пословања.

За крај почетка: Када ти људи дају 1% шансе да успеш ти само требаш на тај 1% да додаш две нуле...

Милан Трбојевић
Ваш порески саветник